City of Wesopa > Zelf spelen > Eerdere Producties Paleis Wesopa

Eerdere Producties Paleis Wesopa

a

2015 De Blinden

Regie: Jori Hermsen
Tekst: Maurice Maeterlinck
Componist: Jorrit van den Ham
Cello: Michelle Courtens
Choreografie: Sophia van der Putten

Tien blinden zijn verdwaald in “een oeroud bos in het hoge noorden, voormenselijk van aanblik, onder een hemel uitbundig bezaaid met sterren”, zoals Maeterlinck aan het begin van zijn stuk omschrijft. Achtergelaten in het bos wachten ze op de terugkomst van hun gids. Zullen ze ooit de weg terugvinden? De Blinden van Paleis Wesopa is een muzikale en bijna spirituele zoektocht naar het bestaan of niet bestaan van de mens.

foto’s Mascha Handriks

Bekijk de teaser van de voorstelling:

httv://youtu.be/2Htrp13zQRE

a

2014 Een soort Hades Op locatie bij Huyskweker Vechtwijk

Regie: Jori Hermsen
Tekst: Lars Norén (vertaling Karst Woudstra)
Vormgeving:  Tim Vermeulen
Regie assistentie: Isa Van Dam
a
Een soort Hades speelt zich af in een psychiatrische inrichting, waar de tijd tot stilstand lijkt gekomen. Norén noemt zijn stuk Een soort Hades, een soort, want de plek waar het zich afspeelt is geen eenduidige onderwereld. Het is een hel, maar ook een veilige haven, een niemandsland, een toevluchtsoord, een huis voor de onbehuisden en een gevangenis.
Er is maar één uitweg en die gaat dwars door henzelf en elkaar.
foto Mascha Hendriks

Bekijk het filmpje met beelden uit de deze voorstelling:

filmpje Reyna Veldhuis

2013 Vaudeville in de City

Regie: Lenne Koning
Vormgeving: Sanne Leufkens
Circus: Sanne Bots
Licht: Peter Bijl
a
Een afwisselende Vaudeville-avond met acts over geld en macht. Als hoofdprogramma stond de eenakter Het Jubileum van Anton Tsjechov op het programma.
foto Mascha Hendriks
Bekijk het filmpje met beelden uit de deze voorstelling.

filmpje Reyna Veldhuis

a

2012 Na de eerste lezing

Regie: Maartje Ghijsen
Dramaturgie: Trudie Lute
Licht: Peter Bijl
a
Een theatrale soap gebaseerd op de bekroonde televisieserie Hertenkamp. Dit drie-onder-een-kap drama waarin de twee zussen Belinda en Bonnie en hun jongste broer Corné samenwonen in het ouderlijk huis. Hun moeder weduwe Alberts – die maar niet dood wil gaan-is onder- gebracht in een particulier verpleegthuis.
foto Mascha Hendriks
Bekijk het filmpje met beelden uit de deze voorstelling.

filmpje Reyna Veldhuis

a

2011 MONDAVIO

Regie: Maartje Ghijsen
Dramaturgie: Trudie Lute
Licht: Peter Bijl
a
De spelers van Paleis Wesopa lieten zich voor deze voorstelling inspireren door het Bella Italia en waande zich in Italiaanse sferen. MONDAVIO ging over het verlangen deel uit te maken van een gepassioneerd Italiaans leven, waar eten en drinken het humeur bepalen, waar verliefdheid in rap tempo wordt afgewisseld met hoogopvlammende woordenwisselingen,
waar sensualiteit en lompheid hand in hand gaan.
foto Mascha Hendriks
Bekijk het filmpje met beelden uit de deze voorstelling.

filmpje Reyna Veldhuis

a

2010 Herrie op de werkvloer

Regie: Maartje Ghijsen
Dramaturgie:Trudie Lute
Licht:Peter Bijl
a
In Herrie op de werkvloer strijden 12 ex-werknemers en collega’s van voormalig Accountantsbedrijf DOSS om de hoofdprijs: een topfunctie met topsalaris bij een topbedrijf. Wie zal winnen is uiteraard niet op voorhand te zeggen, maar dat men het niet zonder kleerscheuren zal afleggen, is een ding dat zeker is.

foto Mascha Hendriks

a

2009 Op Hoop van Zegen

Regie: Maartje Ghijsen
Dramaturgie:Trudie Lute
Licht:Peter Bijl
a
Op Hoop van Zegen, een Wie Deed Het in drie bedrijven. 10 jarige jubileum voorstelling van Paleis Wesopa. De regisseur koos Heijerman’s ‘Op hoop van zegen’ als stuk om dit te vieren. Het vissersdrama waarin de vis zo duur wordt betaald. Dit is vragen om moeilijkheden. Het loopt allemaal anders. Een echte ‘wie deed het’ naar oer Hollands model.Samen met Theatergroep Slapelozen

foto Mascha Hendriks

a

2008 Contact

Regie: Maartje Ghijsen
Licht: Frans Jan Dupont
a
In de tragikomische voorstelling CONTACT, pogen 13 mensen al bellende en drinkend de leegte op te vullen, de tijd door te komen, te verlangen, lief te hebben, hun geld uit te geven, hun mannen binnenboord te houden, het water uit hun ondergelopen kelder te krijgen en eindelijk hun briljante schrijver te ontmoeten.

afoto Mascha Hendriks

a

2007 De laatste zomer

Regie: Attila Bellus
Licht:Peter Bijl
a
Een vrije bewerking van ‘Dancing at Lughnasa’ van Brian Friel. Het verhaal wordt ons verteld door de ogen van de jonge Michael die opgroeit in een vaderloos huis met zijn ongehuwde moeder en vier ongehuwde tantes in het Ierland van de jaren 30. De vijf zusjes Mundy verschillen enorm van karakter en temperament maar vormen een hechte eenheid. Maar dan komt hun broer, de trots van de familie Pater Jackí terug naar huis, na een leven als missionaris in Afrika. Ook de vader van Michael verschijnt ten tonele. Deze gebeurtenissen brengen de nodige onderlinge spanningen met zich mee. Alles lijkt zich de concentreren rond het oogstfeest van Lughnasa, het dansfeest! Voor de zusjes Mundy wordt het de laatste zomer dat ze als familie bij elkaar zijn.
a

2006 Material Girls

Regie: Attila Bellus
Licht:Peter Bijl
‘Material Girls’is een vrije bewerking van het toneelstuk ‘Vastgoed B.V.’ van David Mamet, die ook het script schreef voor de Amerikaanse film versie ‘Glengarry Glen Ross’. Het verhaal vertelt over de keiharde tijden voor het Vastgoed kantoor van Erica Remmers, Miel Rappanje, Esther Haye, Teun Keska en andere medewerkers. Voor losers is hier absoluut geen ruimte! De verkopers staan onder hoge druk, er moet verkocht worden, contracten moeten worden afgesloten anders staat men zonder pardon op straat! Maar er gebeurt meer, de regisseur laat ons meekijken in de persoonlijke wereld van deze zakenmensen. Wat drijft hun en wat maken ze in hun prive-leven door? Leugens, bedrog en diefstal, u maakt het allemaal mee in een tijdsbestek van slechts een werkdag.

a

2005 Witte jassen & Blauwe lippen

Regie: Elma ten Boekel
Met deze tragikomische voorstelling belanden we in een ziekenhuis. Een ziekenhuis bevolkt met eigenaardige patienten en dito personeel.Een ziekenhuis waar het op zijn zachts gezegd wat ongebruikelijk toegaat en patienten ten onder dreigen te gaan in groteske treurigheid. Humor en tragiek wisselen elkaar af in deze turbulente voorstelling. Beleef de lotgevallen van patienten en personeel mee in dit wel heel bijzondere ziekenhuis. Misschien verdient het aanbeveling een beetje te duimen voor de arme patienten, veel meer zult u helaas niet voor ze kunnen doen.

a

a

2004 ZAAD

Regie: Elma ten Boekel
Dit jaar de montagevoorstelling ‘Zaad’.Nog voor we geboren worden hebben we een beeld van het leven. Dromen over wat we willen worden, wat we willen bereiken, wie we willen zijn. De voorstelling vertelt het verhaal van zeven zaadcellen, wachtend op het grote onbekende. Allen staan ze op het punt zich te ontplooien. Maar het spel van het leven is grimmig. Er kan immers maar een winnaar zijn, de overigen zijn automatisch verliezers. En iedereen wil een winnaar zijn.

a

2003 Casa d’Amor

Regie: Elma ten Boekel
Casa d’Amor is een eigen bewerking van Het Huis van Bernarda Alba. Een meesterwerk van de Spaanse schrijver Federico Garcia Lorca.Casa d’Amor vertelt het verhaal van Bernarda, een vrouw die net weduwe is geworden en met harde hand haar dochters onder de duim probeert te houden. Zij heeft na de dood van haar man een rouwperiode van acht jaar afgekondigd en verbiedt elk contact met de buitenwereld. Deze gevangenschap leidt tot heftig verzet van de dochters. Onder de hete Spaanse zon lopen in het bedompte huis de gemoederen vaak hoog op. Dit wordt nog verergerd door de komst van huwelijkskandidaat Pepe. Zeker als blijkt dat Bernarda slechts een deel van haar erfenis zal ontvangen, wanneer zij voor haar oudste dochter een partner vindt. Alle vijf zussen proberen naar de hand van Pepe te dingen. Want trouwen betekent vrijheid Èn een groot deel van de erfenis van hun overleden vader. Door afgemeten dialogen wordt een onheilspellende spanning opgebouwd die wel moet leiden tot een dramatische climax.

a

2002 Hamlet

Regie: Elma ten Boekel
De 12 spelers van Paleis Wesopa vertolken 22 personages uit Shakespeare’s Hamlet, die uitmondt in een prachtige humoristische en soms absurdistische voorstelling. Het Deense koningshuis is na de dood van de koning in diepe rouw. Maar al snel roept de broer van de overleden koning zicht uit tot de nieuwe koning, en trouwt de koningin. Alleen Hamlet kan de plotselinge dood van zijn vader niet verwerken en zet vraagtekens bij zijn dood. Zijn vermoeden wordt gesterkt door een verschijning van zijn vader. Dan zweert Hamlet wraak te nemen.

a

2001 En nog vele jaren!

Regie: Elma ten Boekel
Het publiek is uitgenodigd op de supriseparty van Els en mag plaatsnemen aan de lange feesttafels op het toneel. Niet alleen is moeder Els 65 geworden, het is de laatste keer dat Els haar verjaardag viert. Els heeft kanker. Een extra reden om alle familiare onenigheden even te vergeten en gezellig met elkaar samen te zijn. Maar al snel vertonen zich de eerste haarscheurtjes, en wordt de verstoorde familierelatie zichtbaar. De mededeling van Els dat zij door nieuwe medicatie nog een aantal jaren te leven heeft, gooit roet in het eten van het afscheidsfeest, waarna iedereen haar als een baksteen laat vallen.

a

2000 Ranja en Bedrog

Regie: Elma ten Boekel
De eerste voorstelling van Paleis Wesopa is een bewerking van Zomergasten van de Russische schrijver Gorki. Een groep welgestelde intelligentsia uit Rusland komt iedere zomer samen op het platteland om te genieten van het vrije leven en elkaar te vermaken met anekdotes en andere verhalen. Iedereen is goed gehumeurd en opgewekt. Maar wie goed luistert, merkt dat de dialogen weinig inhoud hebben. Iedereen is met zichzelf bezig en al snel begint er iets te broeien. Een ontspannend uitje eindigt uiteindelijk in een waar drama.