jan vr 18 Eric Vloeimans en Juan Pablo Dobal: Viento Zonda – try-out

City of Wesopa > Eric Vloeimans en Juan Pablo Dobal: Viento Zonda – try-out

AANVANG 20:30 uur ENTREE 19.-

GENRE:

Deze twee rasmusici voeren u een avond lang mee op de warme wind uit het Zuiden, die in Argentinië de zwoele vooravond inluidt: de Viento Zonda.

‘Ik maak muziek voor miljoenen, en die wil ik allemaal bereiken’, zegt trompettist Eric Vloeimans vaak. Hij is hard op weg om zijn droom waar te maken; als één van de weinige jazzmusici is Vloeimans een echte publiekslieveling.

Hij is hard op weg om zijn droom waar te maken; als één van de weinige jazzmusici is Vloeimans een echte publiekslieveling. Zijn uitzonderlijke muzikaliteit is daar net zozeer debet aan als zijn innemende (podium-)persoonlijkheid. Hij beoefent zeer verschillende muziekgenres dwars door elkaar, en heeft dan ook uiteenlopende bewonderaars als zijn ex-leerling Kyteman, Koning Willem-Alexander, Armin van Buuren en Matthijs van Nieuwkerk. Juan Pablo Dobal is een Argentijnse pianist. Vanaf zijn negende begon hij met piano spelen. In 1989 kwam hij naar Amsterdam om in het toenmalige kwartet Viento del Sur te spelen. Hij heeft met vele grote namen in de klassieke muziekwereld samengewerkt. Sinds 2010 is hij de vaste pianist van het Karel Kraayenhof Tango Ensemble. Deze twee rasmusici voeren u een avond lang mee op de warme wind uit het Zuiden, die in Argentinië de zwoele vooravond inluidt: de Viento Zonda. ‘Ik maak muziek voor miljoenen, en die wil ik allemaal bereiken’, zegt trompettist Eric Vloeimans vaak.

de Volkskrant:

Fabeltrompet klinkt magisch: Hout op koper. Zo omschrijft Eric Vloeimans het klankideaal dat hij op zijn trompet nastreeft. Hij kan zijn koperen blaasinstrument laten klinken als een houten blaasinstrument, of beter: als een instrument uit een parallel muziekuniversum, een fabeltrompet uit een verhaal van Borges, met toverachtige kwaliteiten. Neem nou de eerste seconden van If You Are Here, het eerste stuk op de nieuwe cd die Vloeimans heeft gemaakt met de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal. Of het begin van Orbit, stuk nummer 8. Welk instrument horen we daar? Is het een shakuhachi? Een duduk? Nee, het is Vloeimans’ fabeltrompet. En hoe hij dat klaarspeelt, weet alleen de mond van Eric Vloeimans. Viento Zonda (Zonda is een streek in Argentinië waar een föhnachtige warme wind waait) is een viering van de lyriek, vol mooie, meteen aansprekende romantische ballades, liederen zonder woorden, die allemaal heel mooi worden gespeeld. Een paar stukken springen eruit. Temperly door het honkytonkeffect dat optreedt als Dobal met zijn hoge pianotonen meefluit, To Louis, waarin Dobal de snaren aanstrijkt en Vloeimans een knap en treffend portret van Armstrong neerzet, zonder zelfs maar een vleug van epigonisme. En het titelstuk, een van de weinige uptempowerken.
“Een fabeltrompet uit een verhaal van Borges, met toverachtige kwaliteiten.”

NRC next:

Eric Vloeimans kiest nadrukkelijk niet voor één genre.

Zijn koninkrijk, zo noemt trompettist Eric Vloeimans het. Het werkhuisje dat hij achterin zijn diepe tuin in de oude kern van het Rotterdamse Kralingen net voor zijn veertigste jaar heeft laten bouwen, is het „mooiste cadeau” in zijn leven geweest. Een licht, groot tuinhuis met openslaande deuren. Doodstil, door de dubbel geïsoleerde wanden. Een piano, een bas, diverse trompetten, studieboeken en hoogpolig tapijt – „ik houd van knusheid”. En, net als in zijn woonhuis, hebben de wanden warme kleuren. Want: „Kleur is leven.” Het is er, hoe zal hij het omschrijven, als een oase. Het voedt, het biedt, het stroomt er, het geeft. „Ik studeer er trompet, componeer, bel, mail, mediteer. Ik zit er wanneer ik maar kan. Mensen denken wel, zo’n instrument met drie ventieltjes. Dat is toch niet zo moeilijk? Je moet eens weten. Dat ding op het podium kost de minste moeite van allemaal.” Vijfenvijftig is Eric Vloeimans nu. Flink afgevallen is hij, zo’n twee maten kwijt. „Afvallen via een crashdieet is niet moeilijk”, legt hij uit. „Maar dat gejojo erna he. Je moet een dieet vol kunnen houden en kunnen integreren.”De trompettist laat nu een jaar koolhydraten staan en combineert dat met rondjes powerwalking rond de Kralingse Plas. „Dat laatste ziet er natuurlijk niet uit”, grinnikt hij. „Maar als ik me verrot voel omdat ik laat thuis kwam van een show ga ik meteen lopen. Dat brengt me in balans.”Evenals meditaties, een paar keer per dag. „Het doet me veel, geeft rust in mijn leven. Het brengt beide hersenhelften bij elkaar en ik zit er dieper in mijn lijf door. Ik kan zo meer laten ontstaan dan dat ik ertegenaan loop te douwen.” Het is een bijzonder productief jaar voor trompettist Eric Vloeimans (Huizen, 1963). Net verscheen Viento Zonda van hem en de Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal, een bekoorlijk duo-album vol weemoedige composities die dansen op een warme zuidelijke wind. De theatertournee, 35 shows door het land, is net gestart. Eerder dit jaar kwam het album Levante r uit met de Syrische klarinettist Kinan Azmeh en pianist Jeroen van Vliet, waarop jazz, klassiek en wereldmuziek vervloeien in gelaagde klanken.

Nederland, Amsterdam, 13 juli 2017
Eric Vloeimans en Juan Pablo Dobal

Alle rechten voorbehouden/ All Rights reserved
foto: Merlijn Doomernik
vienta zonda 1
vloeimans
Eric Vloeimans en Juan Pablo Dobal: Viento Zonda - try-out, 3.0 out of 5 based on 1 rating


Alle Voorstellingen

VN:F [1.9.18_1163]
Alle Voorstellingen, Muziek, Nieuws

december 2018

dec zo 30 15:00 Fantastic Beasts: the Crimes of Grindelwald
familievoorstelling film
Alle Voorstellingen
9 6.-
VN:F [1.9.18_1163]

dec zo 30 15:00 Fantastic Beasts: the Crimes of Grindelwald
familievoorstelling film
Alle Voorstellingen
9 6.-
VN:F [1.9.18_1163]

dec zo 30 13:00 De Fabeltjeskrant en de Grote-Dierenbos Spelen
familievoorstelling film
Alle Voorstellingen
al 6.-
VN:F [1.9.18_1163]

dec za 29 20:00 film
film
Nieuws
8.-
VN:F [1.9.18_1163]

dec vr 28 20.30 Eindejaarsquiz
Cityquiz
Alle Voorstellingen
20.-
VN:F [1.9.18_1163]