nov za 03 Kees Hulst en Esther Scheldwacht: Laatste Paar Dagen

City of Wesopa > Kees Hulst en Esther Scheldwacht: Laatste Paar Dagen

AANVANG 20:30 uur ENTREE 19.-

GENRE:

EEN ONTMOETING OVER LIEFDE DIE HEEL PLOTSELING TOESLAAT

Een man op leeftijd wordt op de intensive care binnengebracht. Hij wordt verzorgd door de verpleegkundige Engeltje Donderdag die zich steeds meer over hem ontfermt en op het laatst niet meer van zijn zijde wijkt.
Laatste Paar Dagen speelt met het besef van tijd en intensiteit. En naar een bewustzijn waar we in ons dagelijkse leven geneigd zijn om aan voorbij te gaan. Door de samengebalde tijd komen de hoofdpersonages razendsnel tot een kern en tot elkaar.

Na drie solo’s: De Sunshine Show, Op een Mooie Pinksterdag en Helga Maria Baumgarten schreef Esther Scheldwacht voor het eerst een dialoog: Laatste Paar Dagen.
Laatste Paar Dagen is een toneelstuk voor een man, een vrouw en een teckel.
Een verhaal over een ontmoeting. Over liefde die heel plotseling toeslaat. Over een leven dat eindigt en een leven dat begint. Een man op leeftijd wordt op de intensive care binnengebracht. Het is Rein Tas, een zonderling die zo blijkt al snel ,niet lang meer te leven heeft en zijn laatste dagen in het ziekenhuis zal doorbrengen. Hij wordt verzorgd door de verpleegkundige Engeltje Donderdag die zich steeds meer over hem ontfermt en op het laatst niet meer van zijn zijde wijkt.
Laatste Paar Dagen speelt met het besef van tijd en intensiteit. Met dit stuk gaat Scheldwacht op zoek naar een bewustzijn waar we in ons dagelijkse leven geneigd zijn om aan voorbij te gaan. Door de samengebalde tijd komen haar hoofdpersonages razendsnel tot een kern en tot elkaar. Immers, tijd voor onzin is er niet.

Over Laatste Paar Dagen hangt een voile van timide genegenheid en overwonnen argwaan. Een terminaal zieke man en een jonge verpleegkundige: gevaarlijk terrein, maar het wordt een juweel van een voorstelling.

Het lijkt wel een kamer in een mortuarium – zo kil en kaal. Middenin staat een bed met daarop een man onder een laken. Als even later een opgewekte verpleegkundige langs komt, blijkt het een ziekenhuis te zijn. Maar ook daar is de dood niet ver weg. De man is terminaal ziek, de verpleegkundige zal hem in die laatste fase verzorgen. Hij oud en op, zij veel jonger, mooi en vol levenslust. Tussen hen bloeit iets moois, met als achtergrond de dood – in het begin van deze romance ligt het eind al besloten.

Esther Scheldwacht schreef de tekst van Laatste paar dagen, en zelf speelt ze de verpleegster Angelina (Engeltje); Kees Hulst is de zieke man, Rein. Met zo’n ontmoeting als uitgangspunt ligt al snel te veel sentiment op de loer, maar beide spelers maken er een juweel van een voorstelling van. Dat komt vooral omdat in de tekst alledaagsheid wordt gecombineerd met romantische fantasieën. De man steekt met zijn versierpogingen meteen van wal – wat heeft hij te verliezen?– zij verandert aarzelend van professioneel naar invoelend. Samen trekken ze ten strijde tegen de doodsangst.

Een zaal vol kletsende ouderen zit klaar om naar Hendrik Groen te kijken. Maar Kees Hulst, die in de tv-serie zo charmant gestalte gaf aan deze verlegen bejaarde, speelt in Laatste Paar Dagen een totaal andere rol. Ja, hij is opnieuw oud, stervende zelfs. En hij is opnieuw zo aandoenlijk. Maar Laatste Paar Dagen komt in een krappe anderhalf uur aan als een mokerslag. Niet vanwege de dood, maar vanwege de intensiteit van deze voorstelling. Al na vijf minuten is de fluisterende en giechelende zaal muisstil.

Esther Scheldwacht schreef voor Kees Hulst en haarzelf een dialoog over een stervende man in het ziekenhuis en een verpleegster. Met de dood in zicht worden zij verliefd op elkaar. Dat simpele gegeven wordt ragfijn en buitengewoon mooi gedoseerd uit de doeken gedaan.

In eerste instantie is verpleegster Engeltje Donderdag professioneel afstandelijk. Ze bekijkt het computerscherm, praat op iets te luide toon tegen de patiënt. Als ze een laken over hem heen legt, is dat zorgzame gebaar een neutrale handeling.

Maar dan ontstaat er medelijden voor die kwetsbare man Rein Tas, die weet dat hij moet sterven. Medelijden wordt sympathie, sympathie wordt liefde, gevoed door zijn nieuwsgierigheid, zijn originele kijk op het leven, zijn interesse in haar. Prachtige scène: zij wast zijn pijnlijke lichaam voorzichtig. Terwijl ze haar professionele handelingen verricht, bekijkt hij haar nieuwsgierig en ongegeneerd.

Den Haag, 27 september 2018
Laatste Paar Dagen, toneelstuk van Esther Scheldwacht en Kees Hulst
Foto © Martijn Beekman
Den Haag, 27 september 2018
Laatste Paar Dagen, toneelstuk van Esther Scheldwacht en Kees Hulst
Foto © Martijn Beekman
Den Haag, 27 september 2018
Laatste Paar Dagen, toneelstuk van Esther Scheldwacht en Kees Hulst
Foto © Martijn Beekman
Den Haag, 28 september 2018
Laatste Paar Dagen, toneelstuk van Esther Scheldwacht en Kees Hulst
Foto © Martijn Beekman
Den Haag, 28 september 2018
Laatste Paar Dagen, toneelstuk van Esther Scheldwacht en Kees Hulst
Foto © Martijn Beekman


Hiddden Secrets

VN:F [1.9.18_1163]
Alle Voorstellingen, Hiddden Secrets, Nieuws, Toneel

oktober 2018

okt wo 31 20.30 Cityquiz
Cityquiz
Alle Voorstellingen
20.- per team
VN:F [1.9.18_1163]

okt zo 28 14:00 Janneman Robinson en Poeh
familievoorstelling film
Alle Voorstellingen
6 6.-
VN:F [1.9.18_1163]

okt zo 28 11:15 koffieconcert: James Oesi cellosuites Bach contrabas
klassieke muziek
Hiddden Secrets
12.50, kinderen tot 12 jaar € 5,-
VN:F [1.9.18_1163]

okt vr 26 20:00 film
film
Nieuws
8.-
VN:F [1.9.18_1163]

okt vr 26 20:30 Loek Peters: Ma
drama
Nieuws
21.50.-
VN:F [1.9.18_1163]