sep do 20 The road to Mandalay

City of Wesopa > The road to Mandalay

AANVANG 20:00 uur ENTREE 8.-

GENRE:

Het aangrijpende verhaal van Lianqing, een van de miljoenen Birmezen die hun thuisland ontvluchten op zoek naar een beter bestaan elders.

Een jonge vrouw uit Myanmar probeert in Bangkok een nieuw en beter bestaan op te bouwen. Dat lijkt te lukken: ze vindt al snel werk, een woning én een geliefde, maar zonder papieren blijft hun leven onzeker, de angst om gearresteerd en gedeporteerd te worden blijft haar leven domineren.

Voor Lianqing is dan ook niet Bangkok, maar Taiwan de gedroomde eindbestemming. En ze heeft er vrijwel alles voor over om die droom uit te laten komen. Een aangrijpende liefdestragedie en actueel migrantenportret ineen, vol prachtige details.

VPRO Cinema 4 sterren. Liefdestragedie en actueel migrantenportret ineen
NRC 3 sterren Midi Z heeft oog voor de kleinste details
De Volkskrant 4 sterren. Messcherp drama
The Guardian 4 sterren. Intens en roerend drama over Burmese migranten

Cast: Ko Kai, Wu Ke-Xi
Regisseur: Midi Z
Drama. Taiwan, Myanmar. 108 min.

Met zijn bedrieglijk beheerste regie weet cineast Midi Z de stille wanhoop van hoofdpersoon Lianqing messcherp vast te leggen. Gewaagd is het surrealisme dat de ogenschijnlijke kalmte breekt; onverwacht hard het geweld dat de finale bloedrood kleurt.

Frappant. De titel van dit messcherpe drama, een verwijzing naar een gedicht van Rudyard Kipling, suggereert een reis naar Mandalay, de op een na grootste stad van Myanmar. Voor het hoofdpersonage van The Road to Mandalay voert de tocht juist weg van Myanmar. Lianqing, die hoopt dat ze in buurland Thailand een beter bestaan kan opbouwen, wordt de film binnengesmokkeld: eerst steekt ze per bootje de grens over, vervolgens gaat ze per motor om ten slotte, samen met enkele andere Myanmarese immigranten, per auto richting Bangkok te rijden.

Wie voor in de auto wil zitten, betaalt grof geld. Wie nauwelijks iets heeft, belandt urenlang in de achterbak. Zo leert Lianqing (Wu Ke-xi) haar toekomstige geliefde Guo (Kai Ko) kennen: hij offert zich op om in haar plaats achterin te liggen. Eenmaal in Bangkok geeft hij haar zijn telefoonnummer en probeert haar ervan te overtuigen dat ze net als hij in de textielfabriek moet gaan werken. Dat is beter dan het armetierige afwasbaantje dat ze heeft gevonden, terwijl ze zelf op een baan bij een kantoor had gehoopt.

Dat laatste blijkt onmogelijk zolang Lianqing niet over de juiste identiteitsdocumenten beschikt. Zonder papieren kan ze elk moment worden opgepakt en terug naar Myanmar gedeporteerd. Dát is de route die The Road to Mandalay, alleen al via de titel, voortdurend in gedachten houdt.

Een rusteloze film is het dan ook, ondanks de bedrieglijk beheerste regie van de van oorsprong Myanmarese, in Taiwan gevestigde cineast Midi Z. In zijn vierde, min of meer op feiten gebaseerde speelfilm laat Z de camera minimaal bewegen, de kraakheldere shots uitwaaieren.

Intussen onderneemt Z’s heldin de ene slopende reis na de andere. Is het niet om werk of onderdak te vinden, dan wel om in obscure bergdorpjes aan valse papieren te komen. Indrukwekkend is de vastberadenheid waarmee Lianqing zichzelf staande houdt; des te schrijnender de stille wanhoop die Z’s vaste actrice Wu op haar gezicht laat sluimeren, wanneer Lianqing met haar nieuwe documenten nog steeds nergens terecht blijkt te kunnen.

In die situatie heeft Lianqing vrijwel alleen Guo als anker. Op onderkoelde en toch ontroerende wijze, zonder al te veel woorden, verbeeldt Z hun romance: een reine, volkomen vanzelfsprekende liefde, opmerkelijk puur afstekend tegen zowel de corrupte nevenpersonages als de bedompte, kille locaties waarop de film zich grotendeels afspeelt. Zoals in de scène waar Lianqing na de zoveelste tegenslag bij Guo achter op de scooter zit, haar hoofd uitgeput leunend op zijn schouder, terwijl ze zich een weg door het verkeer banen en haar enige nette pak door de regen doorweekt raakt.

Gewaagd is de venijnige scheut surrealisme die de ogenschijnlijke kalmte breekt, wanneer Lianqing nog maar één oplossing ziet voor alle ellende; onverwacht hard het geweld waarmee de finale bloedrood kleurt. De mens gedegradeerd tot beest – dat is waar hier de reis eindigt.

 

road mandalay 1
road mandalay 2
road mandalay 4
road mandalay 3
The-Road-to-Mandalay (4)
road mandalay 5
the-road-to-mandalay 6
The road to Mandalay, 4.0 out of 5 based on 1 rating
16


Alle Voorstellingen

VN:F [1.9.18_1163]
16, Alle Voorstellingen, Film

september 2018

sep zo 30 14:00 Incredibles 2 Nederlands gesproken
film jeugd
Alle Voorstellingen
6 6.-
VN:F [1.9.18_1163]

sep za 29 20:00 evenement
film
evenement
8.-
VN:F [1.9.18_1163]

sep vr 28 20:30 Hans Dulfer: Dulfer Plays Blues Leadbelly – uitverkocht.
Theaterconcert
Alle Voorstellingen
17.50.-
VN:F [1.9.18_1163]

sep do 27 20:00 film
film
evenement
8.-
VN:F [1.9.18_1163]

sep do 27 20:00 Utøya
film
Alle Voorstellingen
12AngstGeweld 8.-
VN:F [1.9.18_1163]