apr do 26 The Post

City of Wesopa > Alle Voorstellingen > Film > 6 > The Post

AANVANG 20:00 uur ENTREE 8.-

GENRE:

De enige manier om het recht op publiceren veilig te stellen, is door te publiceren.

Een meeslepend waargebeurd verhaal, geregisseerd door Steven Spielberg, over de onwaarschijnlijke samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant, Katherine Graham (Meryl Streep) en hoofdredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) van The Washington Post.

Uitgever Katherine Graham (Meryl Streep) en hoofdredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) van The Washington Post.Ze zijn genoodzaakt alles op alles ze in hun strijd tegen de concurrent The New York Times om als eerste geheime overheidsdocumenten te onthullen die drie decennia en vier Amerikaanse presidenten overspande. Ze riskeren daarmee niet alleen hun carrière, maar ook hun vrijheid en het voortbestaan van The Washington Post. Een meeslepend waargebeurde verhaal, geregisseerd door Steven Spielberg, over de onwaarschijnlijke samenwerking tussen de eerste vrouwelijke uitgever van een grote Amerikaanse krant.

Trouw – 4 sterren. Spielberg laat Nixon in The Post alles zeggen wat Trump nu ook zegt.
VPRO Cinema – 3 sterren. Pakkende, actuele materie met een nadrukkelijk feministische toon.
NRC- 3 sterren. Prekerige film tegen het patriarchaat.
De Volkskrant – 4 sterren. Meryl Streep speelt een ijzersterke transformerende rol in de fijne krantenfilm.

Cast: Meryl Streep, Tom Hanks, Bradley Whitford, Alison Brie
Regisseur: Steven Spielberg Drama. VS. 116 min.

Het is een gotspe in een recensie: het einde van een film verklappen. Maar dat ligt anders bij films gebaseerd op historische gebeurtenissen. Daarbij mag je best verwachten dat de kijker enigszins op de hoogte is van de geschiedenis. In het laatste shot van Steven Spielbergs The Post wordt gehint op de Watergate-affaire. Door toedoen van twee journalisten van The Washington Post kwam een enorm afluisterschandaal aan het licht dat uiteindelijk leidde tot het aftreden van Richard Nixon. De krant uit regeringsstad Washington had inmiddels naam en faam verworven. Hoe dat zo gekomen is, probeert Spielberg te illustreren in zijn relaas over de Pentagon Papers. De vermaarde filmmaker schoof andere projecten aan de kant om zich eerst op dit verhaal te storten, dat draait om het onthullen van een stapel geheime documenten waaruit blijkt dat de oorlog in Vietnam onder vier presidenten al jaren kansloos was.
Het sluit aan bij de praktijken van de huidige bewoner van het Witte Huis, dacht Spielberg. Maar The Post is naast een flauwe sneer naar Trump ook allesbehalve een prequel op All The President’s Men. Deze seventiesklassieker draaide om Watergate en wierp een minutieuze blik op het werk dat journalisten Carl Bernstein en Bob Woodward verzetten om de waarheid boven tafel te krijgen.
Bij The Post is er, anders dan de opening in Vietnam doet vermoeden, veel minder focus op de zaak waar het allemaal om draait. Er speelt namelijk nog een heleboel anders. Meryl Streeps Kay Graham die zich als uitgever staande moet zien te houden in een mannenwereld bijvoorbeeld. Of de strijd van The Post als nietszeggend buurtblaadje, dat mag berichten over de bruiloft van de dochter van Nixon, tegenover de machtige moloch The New York Times, dat niet alleen beter in het geld en middelen zat maar ook een immense reputatie kende.
De eerste scène met Streep en tegenspeler Hanks, in de rol van hoofdredacteur Ben Bradlee, geeft feilloos weer hoe de verhoudingen liggen. Als Hanks zich nog niet heeft voorgesteld zou je denken dat hij de superieur van Streep speelt. The Post legt sterk de nadruk op de rol van de vrouw in de zakenwereld. Zo moet Kay haar krant naar de beurs zien te krijgen. De potentiële aandeelhouders nemen haar niet serieus en vinden dat ze deze baan alleen heeft gekregen omdat haar man overleden is.
Ook tijdens een etentje mogen de vrouwen van tafel zodat de mannen het over echte zaken kunnen gaan hebben. Spielberg schetst hierbij een sterk tijdsbeeld, waar we ons tegenwoordig weinig bij voor kunnen stellen. Het snijdt zeker hout, maar Streeps personage is er wel voor geslachtofferd. Daarnaast krijgt ook de strijd tussen de Times en de Post in vlotte scènes en pittige redactievergaderingen vorm, hetgeen weer op het bordje van Hanks komt. Over de historische correctheid van The Post kan je je vragen stellen. Een voormalige topman van The New York Times omschreef de film dan ook als ‘good movie, bad history’, waarmee hij duidelijk maakte dat Spielberg niet bepaald een documentairemaker is. Binnen de gedramatiseerde werkelijkheid van de film wordt echter een zeer complex en superefficiënt verhalenkluwen ontwikkeld. Na de Ellsberg-aanzet duiken er twee hoofdprotagonisten op. Graham moet opboksen tegen haar seksistische Raad van Bestuur en als krantenbaas moet ze kiezen tussen haar plicht tegenover haar lezers en haar vriendschap met McNamara. Bradlee probeert op zijn beurt de politieke druk te weerstaan en moet kiezen tussen zijn integriteit als hoofdredacteur en zijn hechte vriendschap met de vermoorde JFK. En dan heb je nog enkele miniplots, waaronder dat van journalist Ben Bagdikian (Bob Odenkirk) die onder druk wordt gezet om zijn bron te onthullen.

Het is werkelijk ongelooflijk hoe Spielberg een twintigtal personages op een heldere manier weet uit te diepen en ze met een enorme zwierigheid door het verhaal loodst. Bovendien verbluft hij met een immer inventieve cameravoering en knipoogt hij naar hartenlust naar klassiekers als All the President’s Men, Kiss Me Deadly en JFK. Jammer genoeg kan hij voor de zoveelste keer niet weerstaan aan de lokroep van het melodrama. In een potentieel ‘droge’ scène krijgt Grahams kleinkind een opvallende rol. Een scène waarin Graham terugblikt op de zelfmoord van haar man duurt wel heel lang. En de theatrale heroïek uit de finale staat in schril contrast met wat vooraf ging.

Niettemin: een belangrijke film die meerdere kijkbeurten waard is.

thepost-1
the-post-2
The-Post6
thepost5
the-post 3
NOR_D24_063017_133781.raf
the-post7
The Post, 4.0 out of 5 based on 1 rating
6AngstGeweldGrof Taalgebruik


Alle Voorstellingen

VN:F [1.9.18_1163]
6, Alle Voorstellingen, Angst, Film, Geweld, Grof Taalgebruik

juli 2019

jul do 04 20:00 film
film
Alle Voorstellingen
8.-
VN:F [1.9.18_1163]