Feb do 01 The Killing of a Sacred Deer

City of Wesopa > Alle Voorstellingen > Film > 16 > The Killing of a Sacred Deer

AANVANG 20:00 uur ENTREE 8.-

GENRE:

Wraak een bittere strijd zonder winnaars; een onoplosbare som.

Colin Farrell  speelt de gerenommeerd hartchirurg Steven Murphy. Hij is getrouwd met de eveneens succesvolle arts Anna (Nicole Kidman) en vader van twee lieve kinderen. Tot Martin (Barry Keoghan), een vaderloze tiener aan de poorten van hun idyllische bestaan rammelt.

Cast: Nicole Kidman, Colin Farrell, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Alicia Silverstone, Regisseur: Yorgos Lanthimos – drama, thriller. Engels. 121 min.

Martin dringt steeds verder het gezin binnen en na het vertrouwen te hebben  gewonnen confronteert hij ze met een tragische  gebeurtenis uit het verleden. Martin eist vergelding om de balans te herstellen en heeft een afgrijselijke opdracht voor het gezin. Worde deze niet uitgevoerd dan zullen vreselijke plagen zijn gezin treffen. Dat blijkt geen loos dreigement te zijn.

NRC – 5 sterren. Briljant.

VPRO Cinema – 4 sterren. Curieuze mix van absurdisme, arthouse en horror.

Trouw – 4 sterren. Geraffineerde combinatie van Griekse mythologie en westers realisme.

De Volkskrant  – 5 sterren. Een fascinerend en duister spel, met bewonderenswaardige precisie vormgegeven.

Yorgos Lanthimos’ nieuwste tragedie is even absurdistisch als je van de Griek gewend bent, maar een stuk angstaanjagender. Bekijk een willekeurig interview met Yorgos Lanthimos op YouTube, en de kans is groot dat de interviewer opent met de vraag: “Yorgos, hoe ben je in hemelsnaam op het bizarre idee voor deze film gekomen?” Zo’n groot geheim is dat niet, want de Griekse regisseur, bekend van absurdistische pareltjes als Dogtooth en The Lobster, legt dan steevast uit dat zijn films het resultaat zijn van een lang proces van het verkennen en verder uitwerken van verschillende hersenspinsels met zijn vaste schrijfpartner Efthymis Filippou. Over de precieze betekenis van zijn films is Lanthimos echter een stuk geheimzinniger. Het is aan de kijkers om daarover door te filosoferen. Gelukkig biedt The Killing of a Sacred Deer weer volop stof tot nadenken. De film markeert na The Lobster eveneens de tweede samenwerking met Colin Farrell, die weer perfect op zijn plaats is in Lanthimos’ absurdistische wereld. Farrell speelt Steven, een gerenommeerd hartchirurg met een schijnbaar perfect leventje: hij heeft een baan met veel aanzien, een kast van een huis, een knappe en succesvolle vrouw (Nicole Kidman) en twee talentvolle kinderen. Buiten zijn werkuren om spreekt Steven regelmatig af met tiener Martin. Wat precies de relatie tussen de twee is, blijft lange tijd een raadsel, maar toch voel je direct aan dat er iets niet in de haak is. De twee ontmoeten elkaar in een café, gaan uiterst beleefd met elkaar om, wisselen veel te dure cadeaus uit en praten licht afstandelijk over allerlei ditjes en datjes.
Zodra Martin ook bij Steven thuis wordt uitgenodigd, ontvangt de rest van het gezin hem al snel met open armen. Het duurt echter niet lang voordat er van alles misgaat met de familie Murphy, wat op de een of andere manier samenhangt met Martins aanwezigheid. Vanaf dit moment zou je de toon van de film misschien kunnen omschrijven als zwartgallige psychologische horror. Hoewel de kenmerkende absurdistische toon van Lanthimos nog steeds aanwezig is, is The Killing of a Sacred Deer met afstand zijn engste film tot op heden. Dit komt grotendeels op het conto van de jonge Barry Keoghan (eerder dit jaar te zien in Dunkirk), die Martin perfect weet te vertolken. De jongen is altijd beleefd, verontschuldigend bijna, maar toch gaat er voortdurend een bepaalde dreiging schuil achter die al die hoffelijkheden die niet helemaal te plaatsen valt. De jongen weet zelfs van het eten van een bord spaghetti op klaarlichte dag een compleet angstaanjagende ervaring te maken.
Niet alleen de cast steekt in uitstekende vorm, ook Lanthimos zelf opereert hier op regievlak op de top van zijn kunnen. Meer nog dan in zijn vorige films is de man zichtbaar in controle achter de camera, en is elk stukje dialoog, elke cameravoering, en enscenering van de shots met een minutieus gevoel voor detail in elkaar gezet. Her en der zijn de invloeden van andere grote regisseurs te ontdekken – zo is binnen het ‘home invasion’-genre de vergelijking met Hanekes Funny Games snel gemaakt, maar heeft de manier waarop de camera door de ziekenhuisgangen glijdt veel weg van Kubricks The Shining – maar ook Lanthimos’ eigen hand blijft zichtbaar. Alles net een stukje vreemder: van de net iets hogere cameraperspectieven of het sporadische gebruik van fisheyelenzen, tot de onderkoelde dialogen of de ontregelende zwarte humor.

killing of sacred deer 1
the-killing-of-a-sacred-deer4
the killing of a sacred deer
killing of sacred deer6
the-killing-of-a-sacred-deer-5
killing-of-a-sacred-deer-8
killing of sacred deer 2
The Killing of a Sacred Deer, 5.0 out of 5 based on 1 rating
16Geweld


Alle Voorstellingen

VN:F [1.9.18_1163]
16, Alle Voorstellingen, Film, Geweld

februari 2018

Feb wo 28 14:00 Marianne van Houten: Nijntje op de fiets – extra voorstelling uitverkocht
kindervoorstelling
Alle Voorstellingen
leeftijd 2 - 5 jaar 7.50.-
VN:F [1.9.18_1163]

Feb wo 28 10:30 Nijntje op de Fiets, uitverkocht – wachtlijst
kindervoorstelling
Alle Voorstellingen
leeftijd 2 - 5 jaar 7.50.-
VN:F [1.9.18_1163]