Jan do 25 Vele Hemels boven de Zevende

City of Wesopa > Alle Voorstellingen > Film > 12 > Vele Hemels boven de Zevende

AANVANG 20:00 uur ENTREE 8.-

GENRE:

Drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, Kom terug.

Eva staat altijd klaar om de wereld te redden. Ze is een rots in de branding voor haar puberende nichtje, haar ruziënde ouders en haar dolverliefde zus. Ze is kampioen in geven, behalve aan zichzelf.

Want achter haar brede glimlach en overdosis begrip, groeit een knagende eenzaamheid. Een film over obstakels die bergen worden en over durven kiezen voor je eigen geluk. Gebaseerd op de gelijknamige geliefde roman van Griet Op de Beeck, die ook het scenario voor de film schreef. Eva staat altijd klaar om de wereld te redden. Ze is een rots in de branding voor haar puberende nichtje, haar ruziënde ouders en haar dolverliefde zus. Ze is kampioen in geven, behalve aan zichzelf.

De Filmvandaag – 5 sterren.

De Morgen – 3 sterren. Oprecht ontroerend en ontroerend oprecht.

Het Parool – 3 sterren.

Muziek: Spinvis

Cast: Brit Van Hoof, Koen de Graeve, Sara de Roo, Peter Seynaeve, Viviane de Muynck

Regisseur: Jan Matthys –  drama. Nederlands, Frans. 119 min.

Vijf complete portretten, zonder één valse noot: Op de Beeck betovert.

Het is lichtvoetig, scherp en zacht. Het is alledaags banaal en het is poëzie. Het prozadebuut Vele hemels boven de zevende van de Vlaamse Griet Op de Beeck (1973) is een complete verrassing. Jarenlang werkte Op de Beeck als dramaturg, daarna ging ze aan de slag als journalist en columnist bij Humo en De Morgen. Was het deze cocktail aan bezigheden die tot haar debuut heeft geleid? Feit is dat Op de Beeck een betoverende tekst heeft geschreven; een tekst als een Spinvisliedje, waarin flarden van mensenlevens zo gerangschikt zijn dat het bij de toehoorder een vleugje heimwee oproept, en schrijnt.

Vijf personages voeren beurtelings het woord. Eerste is de 36-jarige Eva, ongehuwd, hoogopgeleid en werkzaam in het gevangeniswezen. Dat ze overgewicht heeft, valt op te maken uit vileine details in de verhalen van anderen. Eva heeft een zus, de 42-jarige Elsie. Haar schoonheid komt van de plastisch chirurg. Ze is intelligent, geestig en levensdriftig. Haar huwelijk met Walter, vader van haar kinderen, heeft de beste tijd gehad. Toch blijven ze voorlopig samen, ondanks Elsies onstuimige verliefdheid op Casper.
Ook Casper hoort tot de vertellers. Deze 46-jarige kunstenaar, gehuwd en vader van een zoon, is hopeloos verliefd op Elsie. Dan is er nog de 12-jarige Lou, dochter van Elsie. Lou is gevoelig en slim. Ze zit in het eerste jaar van de middelbare school waar het met vriendinnen maar niet wil lukken. Troost vindt zij bij haar tante Eva, die even sensitief is. En ten slotte is er Jos, zeventig plus, alcoholist, gehuwd met bazige Jeanne en de vader van drie onder wie Elsie en Eva. Al deze figuren doen verslag van grote en kleine besognes, van dingen die er voor iedereen toe doen en van zaken die volstrekt particulier zijn. Ze vertellen over hun geheimen en dromen. Over hun geluk en over ongeluk.
Het risico dat Op de Beeck met deze materie een valse noot aanslaat, is huiveringwekkend reëel. Wat dat betreft houd je tijdens het lezen evenzeer je hart vast om de afzonderlijke verhalen als om het gevaar waaraan de schrijfster zichzelf blootstelt: de balans te verliezen en door te slaan naar huilerigheid.
Maar het gaat wonderlijk goed. Op de Beecks verteltoon is direct en ongeveinsd, wat goed zichtbaar is in de gemoedsbewegingen van haar personages. Hard cynische dialogen als er ruzie heerst, innige tweespraak in geval van verbroedering. Dat levert vijf complete en levensechte portretten op.
We luisteren naar Eva die niet aan de man geraakt, maar optimistisch blijft, vrienden uitnodigt, kookt, hakken draagt, leeft en zich ontfermt over een speciale gedetineerde. Op haar mooist is deze figuur wanneer zij haar onzekere pubernichtje (zelf-)vertrouwen inblaast met de zoetste woorden die er zijn: ‘Gij kunt dat.’
We horen Jos, die jaren terug het zoontje van zijn broer aanreed. Het kind van toen is nu een kwijlende manshoge boreling die zich door zijn ouders moet laten voeren. De familie denkt dat Jos is gaan drinken uit louter schuldgevoel. Maar het geheim dat Jos kwelt, is dat hij al zat was toen zijn neefje voor de wielen opdook. Met een stevige borrel en een maandelijkse toelage dempt Jos zijn schuldgevoel.
Vele hemels is geen boek dat de wereld opzoekt; eerder gaat het over de verbondenheid tussen mensen, in weerwil van hun onderlinge strubbelingen. Dat blijkt uit tal van passages, maar het zit ook in de wijze waarop personages elkaar aanspreken: met U en Gij. Zelfs wanneer er stevig geruzied wordt hanteert men de beleefdheidsvorm.

Heel Vlaams, wat u zegt, maar in dit geval bijster effectief.

Vele Hemels boven de Zevende
Vele_Hemels_1
vele-hemels-boven-de-zevende2
Vele_Hemels6
Vele-Hemels-Boven-de-Zevende-3
Vele-Hemels-Boven-de-Zevende4
Vele-Hemels-Boven-de-Zevende6
Vele Hemels boven de Zevende, 5.0 out of 5 based on 1 rating
12Grof TaalgebruikSeks


Alle Voorstellingen

VN:F [1.9.18_1163]
12, Alle Voorstellingen, Film, Grof Taalgebruik, Seks

februari 2018

Feb wo 28 14:00 Marianne van Houten: Nijntje op de fiets – extra voorstelling uitverkocht
kindervoorstelling
Alle Voorstellingen
leeftijd 2 - 5 jaar 7.50.-
VN:F [1.9.18_1163]

Feb wo 28 10:30 Nijntje op de Fiets, uitverkocht – wachtlijst
kindervoorstelling
Alle Voorstellingen
leeftijd 2 - 5 jaar 7.50.-
VN:F [1.9.18_1163]