Jan do 18 Suburbicon

City of Wesopa > Alle Voorstellingen > Film > 16 > Suburbicon

AANVANG 20:00 uur ENTREE 8.-

GENRE:

Welkom in Suburbicon: een ogenschijnlijk paradijselijke Amerikaans buitenwijk.

Prachtige huizen, smetteloze tuintjes en keurige gezinnen. Vader Gardner Lodge (Matt Damon) en zijn vrouw Rose (Julianne Moore) wonen hier met hun 10-jarige zoontje Nicky. Wanneer ze op een dag te maken krijgen met een gewelddadige overval, blijkt dit modelgezin een groot geheim te verbergen.

Chantage, verraad en moord nemen al snel de overhand in Suburbicon. Dit geeft het startschot voor een typische mix tussen een hilarische, absurde komedie en een ingenieuze thriller. Prachtige huizen, smetteloze tuintjes en keurige gezinnen. Vader Gardner Lodge (Matt Damon) en zijn vrouw Rose (Julianne Moore) wonen hier met hun 10-jarige zoontje Nicky. Wanneer ze op een dag te maken krijgen met een gewelddadige overval, blijkt dit modelgezin een groot geheim te verbergen.

VPRO Cinema – 3 sterren. Ambitieuze bewerking van oud script Coen Brothers.

Trouw – 3 sterren.

De Filmvandaag – 3 sterren.

Cast: Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Josh Brolin

Regisseur: George Clooney – komedie, crime, mysterie. Engels. 105 min. 2017

Suburbicon verschijnt vanaf deze week dan eindelijk in de bioscopen, maar heeft een flinke weg af moeten leggen om daar te geraken. Een eerste versie van de satirische zwarte misdaadkomedie werd al in 1986 op papier gezet door de gebroeders Coen, die met Blood Simple.net een uitstekend debuut af hadden geleverd. Toch belandde het script lange tijd in de ijskast. Door de jaren heen speelden de broertjes zo nu en dan met het idee om de film weer op te pakken, maar uiteindelijk was het George Clooney die zich als regisseur aanmeldde, na eerder in 2005 ook kort aan het project verbonden te zijn geweest. De enige voorwaarde was dat Clooney en zijn vaste scenarist Grant Heslov ook nog hun eigen toevoegingen aan het verhaal mochten brengen. Helaas pakken die nou net wat minder geslaagd uit.
Het originele uitgangspunt van Suburbicon begint met een plotselinge huiselijke invasie in een ogenschijnlijk keurige Amerikaanse buitenwijk uit de jaren vijftig. Twee overvallers houden een doorsnee burgergezinnetje, bestaande uit een vader, moeder, jonge zoon en inwonende tante gegijzeld, met een noodlottige afloop ten gevolge. Dit geeft het startschot voor een typische mix tussen gitzwarte komedie en suspense in de huiselijke sferen waar de Coens patent op hebben. Associaties met eerdere titels uit hun oeuvre, zoals Fargo,The Man Who Wasn’t There of het eerder genoemde Blood Simple., blijven dan ook niet uit. Het is een prettige bijkomstigheid dat Clooney als acteur al de nodige ervaring heeft opgedaan in het samenwerken met de gebroeders Coen, en hun stijl zonder al te veel moeite aan weet te meten. Dit is met name terug te vinden in het droogkomische spel van de hoofdrolspelers, van Matt Damon als zwijgzame en controlfreakerige huisvader Gardner Lodge tot een even vileine als naïeve dubbelrol van Julianne Moore als ogenschijnlijk ideale huisvrouw – wie anders zou er met zo’n overtuigende twinkeling in haar ogen kunnen verzuchten dat ze altijd al een protectoraat heeft willen bezoeken? Ook op visueel gebied levert cinematograaf Robert Elswit prima werk af, waarbij met name de ouderwetse filmnoir-elementen zoals het spelen met schaduwen leuk gedaan is.
Tot zover nog niet veel om over te klagen dus, maar het blijkt slechts de helft van het totaalpakketje te zijn. Clooney en Heslov combineerden het originele script van Suburbicon namelijk met een ander script waar ze toevallig al aan werkten, een biografie rondom de Afro-Amerikaanse familie Mayers, die in de jaren vijftig slachtoffer werden van een onophoudelijke serie racistische pesterijen van hun blanke medebewoners. Aanvankelijk nodigt dat uit tot geinige satire. Zo is de openingsscène opgezet als een typisch Amerikaans reclamespotje voor de idyllische buitenwijken van destijds, met een postbode die fluitend zijn ronde doet door een zonnige buurt vol vrolijk spelende kinderen. Wanneer hij aanbelt bij de nieuwe bewoners, en de gekleurde dame die de deur opent aangeeft niet de bediende, maar de vrouw des huizes te zijn, slaat de beste man haast stijl achterover.
Wat begint bij verbazing loopt echter al gauw uit op veel grotere misstanden: van het voortdurend herrie maken of scanderen van nationalistische liederen om het gezin zich ongewenst te laten voelen, tot het weigeren van klandizie in de plaatselijke supermarkt. Mevrouw Mayers laat zich echter niet kennen, en geeft geen kik. Dit is echter waar het begint te wringen. Dit verhaal lijkt niet helemaal op zijn plaats bij de zwartgallige toon van de rest van Clooneys film, en krijgt bovendien niet de volledige aandacht waarmee het verteld zou moeten worden. De Afro-Amerikaanse personages krijgen weinig diepgang mee, en hun verhaallijn lijkt nergens naartoe te werken: we zijn simpelweg continu op de achtergrond bewust van hoe het gezin continu wordt beschimpt, gekleineerd en gediscrimineerd, terwijl ze hun uiterste best doen om al het getreiter te negeren.

Suburbicon4
suburbicon2
suburbicon1
suburbicon_5
Suburbicon
suburbicon5
suburbicon7
suburbicon6
Suburbicon, 5.0 out of 5 based on 1 rating
16AngstGeweldGrof Taalgebruik


Alle Voorstellingen

VN:F [1.9.18_1163]
16, Alle Voorstellingen, Angst, Film, Geweld, Grof Taalgebruik

februari 2018

Feb wo 28 14:00 Marianne van Houten: Nijntje op de fiets – extra voorstelling uitverkocht
kindervoorstelling
Alle Voorstellingen
leeftijd 2 - 5 jaar 7.50.-
VN:F [1.9.18_1163]

Feb wo 28 10:30 Nijntje op de Fiets, uitverkocht – wachtlijst
kindervoorstelling
Alle Voorstellingen
leeftijd 2 - 5 jaar 7.50.-
VN:F [1.9.18_1163]