Jul do 06 Trainspotting 2

City of Wesopa > Alle Voorstellingen > Film > 12 > Trainspotting 2

AANVANG 20:00 uur ENTREE 8.-

GENRE:

Zo begint de grote reünie, 20 jaar later, dat betrekkelijke optimisme is te veel gevraagd nu de jongens van toen tobbende veertigers en vijftigers zijn.

‘Trainspotting’ was 21 jaar geleden hip, fris, grappig en knettergek. Een film over vier doorgedraaide heroïnejunks in Edinburgh die met een verkwikkende energie hun miserabele leven te lijf gingen. Psychopaat Begbie zit permanent in het gevang, schlemiel Spud is een verslaafde suïcidale vader, Sick Boy een coke snuivende chanteur. T2 is dwingend als een voortstampende trein met bizarre camerastandpunten,  freeze frames, slowmotion, versnelling, extreme close-up, flashback en flashforward en harde muziek.

Waarom zou je überhaupt beginnen aan een veredelde reünie van het even levensechte als karikaturale junkieviertal te Edinburgh in de film die is gebaseerd op het cultboek van Irvine Welsh? Trainspotting zette met zijn uitbundige vertelstijl, gevatte ironie en serieuze onderliggende thematiek een belangrijke toon in het filmlandschap van de jaren negentig. Regisseur Boyle en scenarist John Hodge wisten waaraan ze begonnen. De boel niet verklooien is al heel wat, zei Boyle rond de eerste aankondiging van T2. De vervolgroman van Welsh uit 2002, Porno, diende slechts losjes ter inspiratie. Heel slim richten ze zich vooral op de tijd die sinds de eerste film is verstreken, op hoe de twee tussenliggende decennia hoofdpersonages Renton, Sick Boy, Spud en Begbie hebben gevormd. T2 gaat over terugkijken naar het verleden, over onverwoestbare vriendschap. De gebeurtenissen in het origineel zijn een ijkpunt, ook voor de personages, maar die film overtreffen of zelfs maar benaderen is niet het doel.

Het openingsbeeld bevat al de ingrediënten die dit tot een uitstekende en zelfs tamelijk ingenieuze film maken. Op het ritme van de The Prodigy-remix van Iggy Pops Lust for Life holt Renton (Ewan McGregor) op de loopband in een sportschool, zoals hij in de eerste film rende door de achterbuurten van Edinburgh, op de vlucht voor de politie na een beroving.

Het verhaal biedt meer een keten van opwindende gebeurtenissen dan een plot. Renton is verworden tot saaie burgerman, in Amsterdam nota bene (al blijft het Nederlandse aandeel in de film verder beperkt tot beeldflitsen van Johan Cruijff en Robin van Persie, met zijn wonderkopgoal tegen Spanje). Maar hij ligt in scheiding, verkeert in een existentiële crisis en vliegt terug naar zijn oude vrienden in Edinburgh, aan het slot van het origineel door hem beroofd van de gezamenlijke verdiensten van een drugsdeal. Hij stuit op wraak, van de nog altijd even gewelddadige Begbie, maar voelt vooral hoe de jaren zijn weggetikt.

De echo van het origineel klinkt zo op talloze manieren door in het vervolg. Via de muziek, zoals de vertraagde ambientversie van Underworlds Born Slippy. En in originele herinterpretaties van legendarische scènes, met ditmaal een toiletmoment dat vooral komisch is in plaats van hallucinant. Of in letterlijke flashbacks, die als herinneringen in het heden worden gemonteerd. Audiovisueel is T2 uitmuntend: Boyle brengt grote emoties over via popmuziek, de camera van Oscarwinnaar Anthony Dod Mantle (Slumdog Millionaire) is voortdurend in beweging, filmt vanuit een schier oneindige hoeveelheid hoeken en standen en maakt van elk shot een bescheiden sensatie. Het filmplezier druipt ervan af.

T2Trainspotting3
-t2-trainspotting1
Mark Renton (Ewan McGregor) and Begbie (Robert Carlyle) in toilets at nightclub in TriStar PicturesÕ T2 TRAINSPOTTING
Simon (Jonny Lee Miller) and Mark Renton (Ewan McGregor) in TriStar PicturesÕ T2: TRAINSPOTTING
t2-trainspotting4
T2-Trainspotting5
12Drugs- en alcoholmisbruikGeweldGrof TaalgebruikSeks


Agenda

VN:F [1.9.18_1163]
12, Agenda, Alle Voorstellingen, Drugs- en alcoholmisbruik, Film, Geweld, Grof Taalgebruik, Seks